La llista de les trenta-quatre sentències del Constitucional favorables a Catalunya que l’estat espanyol incompleix
Us oferim la llista sencera de les sentències en ferm que incompleix el govern de Rajoy
El TSJC jutja aquesta setmana l’ex-president de la Generalitat,
Artur Mas, i les ex-conselleres Joana Ortega i Irene Rigau, acusats d’haver
desobeït el Tribunal Constitucional espanyol i haver permès la votació del 9-N.
En aquest judici polític, que s’allargarà fins divendres, el govern de Carles
Puigdemont ha volgut posar sobre la taula totes aquelles sentències del
Tribunal Constitucional (TC), el Tribunal Suprem (TS) i l’Audiència espanyola
(AN) favorables a Catalunya que l’estat espanyol ha incomplert.
La
portaveu del govern, Neus Munté, ho va explicar ahir en una conferència de
premsa. Va destacar que el govern de Mariano Rajoy incomplia sentències en
l’àmbit de beques universitàries, en la concessió de subvencions a càrrec del
0,7% de l’IRPF, en l’àmbit del medi o en el de la cultura. En total,
trenta-quatre sentències: tres fan referència a les beques universitàries, tres
més al medi, quatre a cultura i vint-i-quatre als serveis socials. Heus-les
ací:
Beques universitàries
(3): totes del TC. La darrera, del maig del 2016
1. Sentència del Tribunal Constitucional 188/2001, de 20 de setembre, dictada en relació amb l’ordre del Ministeri d’Educació i Ciència de 15 de juny de 1994, per la qual es convoquen beques i ajudes a l’estudi de caràcter general per a estudis universitaris i mitjans per al curs acadèmic 1994-1995, i l’ordre de 30 de juny de 1997, del Ministeri d’Educació i Cultura, per la qual es convoquen beques i ajudes a l’estudi de caràcter general, per a estudis universitaris i mitjans per al curs 1997-1998.
2.
Sentència del Tribunal Constitucional 25/2015, de 19 de febrer, dictada en
relació amb el reial decret 1721/2007, de 21 de desembre, pel qual s’estableix
el règim de beques i ajudes a l’estudi personalitzades.
3.
Sentència del Tribunal Constitucional 95/2016, de 12 de maig, dictada en
relació amb el reial decret 609/2013, de 2 d’agost, pel qual s’estableixen els
llindars de renda i patrimoni familiar i els imports de les beques i ajuts a
l’estudi per al curs 2013-2014 i es convoquen beques de caràcter general per al
curs acadèmic 2013-2014 per a estudiants que cursin estudis postobligatoris.
Serveis socials (24):
11 del TC, 6 del TS i 7 de l’AN. La darrera, del gener de 2017.
4. Sentència del
Tribunal Constitucional 178/2011, de 8 de novembre, dictada en relació amb
l’ordre TAS/893/2005, de 17 de març, per la qual s’estableixen les bases
reguladores per a la concessió de subvencions sotmès al règim general de
subvencions de l’àrea de Serveis Socials, Famílies i Discapacitat.
5.
Sentència del Tribunal Constitucional 177/2012, de 15 d’octubre, dictada en
relació amb l’ordre SAS/2080/2009, de 21 de juliol, per la qual s’estableixen
les bases reguladores de la concessió de subvencions sotmeses al règim general
de subvencions de la Secretaria General de Política Social i Consum.
6.
Sentència del Tribunal Constitucional 227/2012, de 29 de novembre, dictada en
relació amb l’Ordre TAS/3441/2005, de 2 de novembre, per la qual s’estableixen
les bases reguladores i es convoca, per a l’any 2005, la concessió de
subvencions a municipis i mancomunitats de municipis per al desenvolupament de
programes innovadors en favor de la integració d’immigrants.
7.
Sentència del Tribunal Constitucional 226/2012, de 29 de novembre, dictada en
relació amb l’ordre TAS/1948/2005, de 8 de juny, per la qual s’estableixen les
bases reguladores i es convoca per a l’any 2005 la concessió de subvencions per
al desenvolupament de projectes d’innovació en els serveis socials.
8.
Sentència del Tribunal Constitucional 243/2012, de 17 de desembre, dictada en
relació amb l’ordre SSI/1209/2012, de 4 de juny, per la qual s’estableixen les
bases reguladores de la concessió de subvencions sotmeses al règim general de
subvencions de la Secretaria d’Estat de Serveis Socials i Igualtat.
9.
Sentència del Tribunal Constitucional 21/2013, de 31 de gener, dictada en
relació amb l’ordre TAS/892/2006, de 23 de març, per la qual s’estableixen les
bases reguladores i es convoca la concessió de subvencions per a la realització
de programes de cooperació i voluntariat socials amb càrrec a l’assignació
tributària de l’impost sobre la renda de les persones físiques.
10.
Sentència del Tribunal Constitucional 26/2013, de 31 de gener, dictada en
relació amb l’ordre TIN/2158/2008, de 18 de juliol, per la qual s’estableixen
les bases reguladores per a la concessió de les subvencions a entitats locals
per al desenvolupament de programes innovadors en favor de la integració
d’immigrants i contra la resolució d’11 d’agost de 2008, de la Direcció General
d’Integració dels Immigrants, per la qual es convoca la concessió de
subvencions a municipis, mancomunitats de municipis i comarques per al
desenvolupament de programes innovadors en favor de la integració d’immigrants.
11.
Sentència del Tribunal Constitucional 52/2013, de 28 de febrer, dictada en
relació amb l’ordre SAS/1352/2009, de 26 de maig, per la qual s’estableixen les
bases reguladores i es convoca la concessió de subvencions per a la realització
de programes de cooperació i voluntariat socials amb càrrec a l’assignació
tributària de l’IRPF.
12.
Sentència del Tribunal Constitucional 70/2013, de 14 de març, dictada en
relació amb l’ordre SSI/1199/2012, de 4 de juny, per la qual s’estableixen les
bases reguladores i es convoca la concessió de subvencions per a la realització
de programes de cooperació i voluntariat socials amb càrrec a l’assignació
tributària de l’impost sobre la renda de les persones físiques.
13.
Sentència del Tribunal Constitucional 154/2013, de 10 de setembre, dictada en
relació amb la resolució de 14 de juliol de 2008 de la Direcció General
d’Immigració, per la qual es convoquen subvencions públiques per a habilitació
de places d’allotjament.
14.
Sentència del Tribunal Constitucional, de 19 de gener de 2017, dictada en
relació amb la resolució de 18 de maig de 2016, de la Secretaria d’Estat de
Serveis Socials i Igualtat, per la qual es convoquen subvencions estatals
destinades a la realització de programes d’interès general amb càrrec a
l’assignació tributària de l’impost sobre la renda de les persones físiques.
15.
Sentència del Tribunal Suprem 8750/2011 de 16 de desembre de 2011, dictada en
relació amb l’ordre TAS/592/2008, de 29 de febrer, per la qual s’estableixen
les bases reguladores i es convoca la concessió de subvencions per la
realització de programes de cooperació i voluntariat socials amb càrrec a
l’assignació tributària de l’impost sobre la renda de les persones físiques.
16.
Sentència del Tribunal Suprem 4591/2012 de 18 de juny de 2012, dictada en
relació amb l’ordre TAS/421/08, de 19 de febrer, per la qual s’estableixen les
bases reguladores de la concessió de subvencions sotmès al règim general de
subvencions de la Secretaria d’Estat de Serveis Socials, Famílies i
Discapacitat.
17.
Sentència del Tribunal Suprem de 20 d’octubre de 2015, dictada en relació amb
l’ordre ESS/1744/2012, de 2 d’agost, per la qual s’estableixen les bases
reguladores per a la concessió de les subvencions a entitats locals per al
desenvolupament de programes innovadors en favor de la integració d’immigrants.
18.
Sentència del Tribunal Suprem de 21 de maig de 2015, dictada en relació amb el
reial decret 535/2013, de 12 de juliol, pel qual s’estableixen les bases
reguladores per a la concessió de subvencions a entitats del tercer sector
d’àmbit estatal col·laboradores amb la Secretaria d’Estat de Serveis Socials i
Igualtat.
19.
Sentència del Tribunal Suprem de 15 de març de 2016, dictada en relació amb el
reial decret 536/2013, de 12 de juliol, pel qual s’estableixen les bases
reguladores de les subvencions estatals destinades a la realització de
programes d’interès general amb càrrec a l’assignació tributària de l’impost
sobre la renda de les persones físiques en l’àmbit de la Secretaria d’Estat de
Serveis Socials i Igualtat.
20.
Sentència del Tribunal Suprem de 28 de novembre de 2016, dictada en relació amb
la Resolució de 14 de maig de 2013, per la qual es convoquen subvencions en
l’àrea d’integració de persones immigrants.
21.
Sentència de l’Audiència espanyola de 27 de març de 2013, dictada en relació
amb la resolució de 12 d’agost de 2009, de la Secretaria General de Política
Social i Consum, per la qual es convoca la concessió de subvencions sotmeses al
règim general de subvencions en l’àrea d’atenció a les persones amb
discapacitat per a l’any 2009.
22.
Sentència de l’Audiència espanyola de 24 de juliol de 2013, dictada en relació
amb l’ordre TIN/2158/2008, de 18 de juliol, per la qual s’estableixen les bases
reguladores per a la concessió de les subvencions a entitats locals per al
desenvolupament de programes innovadors en favor de la integració d’immigrants,
i contra la resolució d’11 d’agost de 2008, de la Direcció General d’Integració
dels Immigrants, per la qual es convoca la concessió de subvencions a
municipis, mancomunitats de municipis i comarques per al desenvolupament de
programes innovadors en favor de la integració d’immigrants.
23.
Sentència de l’Audiència espanyola de 30 d’octubre de 2013, dictada en relació
amb l’ordre SSI/1209/2012, de 4 de juny, per la qual s’estableixen les bases
reguladores de la concessió de subvencions sotmeses al règim general de
subvencions de la Secretaria d’Estat de Serveis Socials i Igualtat.
24.
Sentència de l’Audiència espanyola de 20 de novembre de 2013, dictada en
relació amb l’ordre ESS/1744/2012, de 2 d’agost, per la qual s’estableixen les
bases reguladores per a la concessió de les subvencions a entitats locals per
al desenvolupament de programes innovadors en favor de la integració
d’immigrants
25.
Sentència de l’Audiència espanyola de 12 de febrer de 2014, dictada en relació
amb la resolució de 24 de setembre de 2012, de la Secretaria d’Estat de Serveis
Socials i Igualtat, per la qual es convoquen subvencions en les àrees de
serveis socials, famílies i infància, corresponents a l’any 2012.
26.
Sentència de l’Audiència espanyola de 28 de setembre de 2016, dictada en
relació amb l’ordre SPI/1166/2011, de 28 d’abril, per la qual s’estableixen les
bases reguladores de la concessió de subvencions sotmeses al règim general de
subvencions de la Secretaria General de Política Social i Consum.
27.
Sentència de l’Audiència espanyola de 30 de novembre de 2016, dictada en
relació amb la resolució de 9 d’abril de 2014, de la Secretaria d’Estat de
Serveis Socials i Igualtat, per la qual es convoquen subvencions a entitats del
tercer sector d’àmbit estatal col·laboradores amb la Secretaria d’Estat de
Serveis Socials i Igualtat.
Cultura (4): totes del TC. La darrera, de
l’octubre del 2013.
28. Sentència del Tribunal Constitucional 109/1996, de 13 de juny, dictada arran del conflicte positiu de competències 2390/1989, en relació amb determinats preceptes de l’ordre de 10 de juliol de 1989, que regula les subvencions i els ajuts als museus que s’integren mitjançant conveni amb el Ministeri de Cultura en el sistema espanyol de museus.
29.
Sentència del Tribunal Constitucional 71/1997, de 10 d’abril, dictada arran
dels conflictes de competències acumulats 2033/1990 i 2745/1990, promogut
respecte de l’ordre del Ministeri de Cultura de 16 de març de 1990, per la qual
s’estableix la normativa d’ajuts al sector del llibre espanyol i l’ordre del
Ministeri de Cultura de 30 de juliol de 1990 sobre ajuts financers a la inversió
en el sector del llibre.
30.
Sentència del Tribunal Constitucional 89/2012, de 7 de maig de 2013, dictada
arran del conflicte de competència 5854-2008, en relació amb determinats
preceptes de la resolució de 13 de març de 2013, de l’Institut de les Arts
Escèniques i de la Música espanyol, per la qual es convoquen ajuts dins del
programa d’espais escènics de nova generació, corresponents a l’any 2008.
31.
Sentència del Tribunal Constitucional 179/2013, de 21 d’octubre de 2013,
dictada arran del conflicte de competència 190-2013, en relació amb determinats
preceptes de la resolució de 31 d’agost de 2012, de la Secretaria d’Estat de
Cultura, per la qual es convoquen ajuts a corporacions locals per a activitats
culturals que fomentin la comunicació cultural, corresponents a l’any 2012.
Medi (3): 2 del TC i 1 del TS. La darrera, del
juliol del 2016.
32. Sentència del Tribunal Constitucional 144/2014, de 22 de setembre de 2014, dictada en relació amb l’ordre ARM/2876/2008 en matèria d’ajuts a subvencions a associacions i organitzacions no governamentals per a actuacions relacionades amb la defensa del medi natural i la biodiversitat, la utilització sostenible dels recursos naturals i la prevenció de la contaminació i del canvi climàtic.
33.
Sentència del Tribunal Constitucional 113/2013, de 9 de maig de 2013, dictada
en relació amb l’ordre ARM/1593/2009, en matèria de subvencions a associacions
declarades d’utilitat pública i fundacions adscrites al protectorat del
Ministeri de Medi Ambient, Medi Rural i Marí, per a fins d’interès social de
caràcter ambiental.
34.
Sentència del Tribunal Suprem de 21 de juliol de 2016, dictada en relació amb
el RD 699/2013, de 20 de setembre, per a la concessió de subvencions a entitats
del tercer sector o organitzacions no governamentals que desenvolupin
activitats d’interès general considerades d’interès social en la protecció del
medi.
La legalitat europea
Però els incompliments de l’estat espanyol van més enllà de la legalitat espanyola. Segons l’informe del Parlament Europeu ‘L’aplicació de la llei a Europa’, Espanya és un dels països que més incompleix la legalitat comunitària i el tercer estat amb més expedients oberts per incomplir lleis europees. Així mateix, segons el document, és el més incomplidor a l’hora d’executar sentències del Tribunal de Justícia de la UE.
Més incompliments
A banda les sentències del TC i el TS, i de la legislació europea i les sentències del TJUE, el govern ha fet un recull, també, dels altres incompliments de l’executiu espanyol. S’hi destaquen els que fan referència a la qüestió del finançament, les infraestructures i l’acollida de refugiats.
–Model
de finançament. El nou model hauria d’haver entrat en vigor l’1 de gener de
2014, ja fa més de tres anys.
–Finançament
insuficient de la llei de la dependència. La llei establia un finançament
públic a parts iguals entre l’estat i les comunitats autònomes. El 2015 la
proporció fou: Generalitat 82% – estat 18%. El tancament del 2016 es preveu
molt similar.
–Disposició
addicional tercera de l’estatut d’autonomia de Catalunya. 3.808 milions d’euros
pendents. Incompliment reiterat de l’estat d’invertir a Catalunya en
consonància amb el seu pes econòmic.
–Pla
de rodalia 2008-2015. Dels 4.000 milions d’euros inicials, es va passar al
compromís urgent de 306 milions amb la ministra Ana Pastor 2014-2016. Només
n’hi ha en servei un 5%.
–Acollida
de refugiats. L’estat espanyol incompleix el compromís que va adoptar amb la UE
d’acollir 17.337 refugiats. A hores d’ara n’ha re-col·locats 398 a l’estat
espanyol. I a Catalunya només n’han arribats 124. Des del primer moment, el
govern de Catalunya va anunciar que estava preparat per a acollir 4.500
refugiats i així ho va comunicar al comissari europeu d’immigració.
–’Papers
de Salamanca’. Més d’onze anys per a aconseguir el retorn íntegre dels
documents confiscats durant la guerra de 1936-1939.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada