traducció - translate - traducción

dissabte, 19 de novembre del 2016

CATALANOFÒBIA, LA FÒBIA DELS CASTELLANS

Un vigilant de la Seguretat Social a Dénia nega l’accés a una dona per parlar-li en valencià


El fill de l’afectada, veïna d’Ondara, presenta una reclamació i l’administració es limita a contestar-li amb un model tipus “estem treballant per a millorar el servei”, sense donar-li cap explicació

Adreçar-se en valencià a les administracions públiques continua sent, en determinats casos, un problema. Un veí d’Ondara, l’escriptor Jovi Lozano-Seser, acaba de fer públics el contratemps que fa tres mesos va patir en companyia de sa mare quan van acudir a realitzar un tràmit a l’oficina de la Seguretat Social de Dénia. Ambdós van topar amb un vigilant de seguretat poc sensible cap a la llengua pròpia dels valencians, i es va negar a facilitar-los l’accés per no parlar-li en castellà. Ara bé, tampoc la Seguretat Social ha demostrat massa sensibilitat en relació als fets, ja que ha substanciat la reclamació que aleshores va interposar el mateix Lozano-Seser amb una senzilla resposta de tràmit.

Segons explica Lozano-Seser, els fets van ocórrer quan acompanyava a sa mare a fer un tràmit a la Seguretat Social. Acudien ja amb el torn assignat i, en arribar, el vigilant els va demanar el DNI per a donar-los pas. Li ho digueren en valencià i aquell va exigir reiteradament, relata, que ho feren en castellà. No va haver manera de que l’home cedira. En demanar-li explicacions de per què no els donava pas, la resposta que van trobar era un concís “perquè no”. Finalment, per a poder passar, Lozano-Seser i sa mare van haver de teclejar ells mateixos el DNI en la màquina per a registrar-se.
Esta és, no obstant, només la primera part que explica el malestar que ha dut Lozano-Seser a fer public tot allò que va ocórrer setmanes enrere. Quan van passar els fets, va interposar una reclamació davant la Seguretat Social, en la qual afirmava que “el tracte que ens han donat és denigrant i il·legal, a més de feixista”. Però la resposta que acaba de rebre de l’administració és, si cap, més decebedora.
I és que en atenció a la seua queixa no ha rebut més, explica, que una mera resposta del tipus Estem treballant per millorar el servei. En declaracions a La Marina Plaça, Jovi Lozano-Seser lamenta que eixa haja sigut la resposata rebuda de la Seguretat Social, “com si no haguera passat res”.