Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial
El port, la frontera desconeguda
Adrià Alsina t'explica coses sobre el Port de Barcelona que segurament no sabies i mostra una frontera desconeguda entre Madrid i Barcelona, entre Catalunya i Espanya, just al cor de Barcelona.
CATALANOFÒBIA 19. EL PORT FRANC O ZONA NEUTRAL
El desig de Barcelona de disposar d’un
gran port que fos competitiu a la Mediterrània va ser sempre patent. Però a més
de disposar d’un gran port, calia controlar tots els ressorts comercials i
fiscals que coadjuvessin a aconseguir-ho. Encara que al començament de segle
l’oposició a aquesta demanda era ferotge, per estudiar-ho amb precisió cal saber
que aquesta aspiració catalana era molt antiga. El 1683 la ciutat de Barcelona,
mitjançant Narcís Feliu de la Peña, ja va plantejar al rei Carles II la creació
d’una casa de port franc i una companyia perpètua per assistir a les fàbriques,
ja que «con este medio del depósito de puerto franco, y Lazareto se adelanta la
contratación, y sin reparo alguno vienen de todas partes del mundo, fiados en el
abrigo tienen los tratantes y Marineros en las ciudades con conveniencia común,
y logros particulares».[434] El mateix Narcís Feliu de la Peña afirmava que
aquests serveis portuaris i duaners ja s’havien introduït a Liorna, Gènova,
Marsella i altres ports marítims. Els catalans varen reiterar aquesta petició
quan Felip V de Castella i IV d’Aragó va jurar les constitucions el 1702: «Perço
se suplica a V.M., que ab lloació i aprobació de la present Cort, placia
estatuhir i ordenar, que en la Ciutat de Barcelona fora los murs d’ella,
s’edifique una casa en lo puesto, que apareixerà més proporcionat, que es diga
“casa de port franch”.» El mateix document explica la finalitat del port franc
en matèria d’importacions dient que les mercaderies que vinguin de fora «estigan
en custodia dels Officials que seran destinats a dita casa» i que només «degan
pagar los drets se acostuman» les mercaderies que es venguin al Principat. Pel
que fa a les exportacions, les mercaderies que surtin de l’esmentada casa «no
degan, ni estigan obligades a pagar dret algú». El rei Felip hi estava d’acord
sempre que no «se oposia al establert i capitulat ab lo comers de Sevilla».[435]
Més endavant en unes corts presidides per l’arxiduc Carles i celebrades el 1706,
es tornà a demanar una «casa de port franch» per afavorir el comerç de les
mercaderies als «forasters i altres en remetrer y enviar de aquellas per los
vectigals, a que estan subjectas, que redunda en gran dany de la Generalitat, y
resultaria en son major augment, si ditas mercaderias se poguessen aportar sens
pagar dret algun», i també li va plaure aprovar una «casa de port franch», i en
reconèixer que les mercaderies reexportades no paguessin impostos i drets, tret
d’aquestes franqueses a les mercaderies que anaven a l’Aragó, a Castella o a
Navarra.[436] A les Corts de Felip V de Castella i IV d’Aragó esmentades abans,
el monarca va autoritzar la «formació d’una Companyia Nautica, mercantil i
universal en lo Principat de Catalunya, a fi i efecte de restablir lo comers en
dit Principat», però «sens perjudici del comers de las Indias, ni al comers de
Sevilla». En relació amb això, tampoc no va permetre la tramesa de dos vaixells
anyals a Amèrica. L’arxiduc Carles d’Àustria va autoritzar «que los naturals del
present Principat, pugan enviar quatre Vaixells de força, en los Regnes i
Provincias de la America, vulgarment dites, “las Indias de Espanya”, sens
haver-se d’incorporar ab los Vaixells de la Flota, o Galeons, i ab ells aportar
qualsevols fruyts y mercaderias, satisfent los drets a la Casa de la
contractació de Sevilla».Tot i que els plantejaments semblaven correctes, aquest
port franc mai no fou considerat després de la derrota política i militar de
Catalunya. Tal com diu Frederic Rahola, «desgraciadament semblant ventatja,
després d’haver-se apoderat lo rey Felip de Barcelona, quedà destruida com ses
antigues llivertats. Han transcorregut dues centúries y encara és un plet de
Catalunya que no ha sigut resolt».[437] Tots aquests projectes planejats al
principi del segle XVIII no van reeixir. Segons tots els cronistes, el port de
Barcelona només va agafar empenta arran de la llibertat de comerç permesa per
Carles III el 1778.
La reivindicació d’un port franc, idea ben
present de feia segles a diverses ciutats mediterrànies i atlàntiques, va tornar
a plantejar-se tan bon punt el catalanisme es va fer representatiu. El 1899 el
Foment del Treball Nacional va demanar al govern Silvela autorització per a un
port franc o una zona neutral a Barcelona. Es revifava la demanda del
començament del set-cents. El desembre de 1900 el ministre d’Obres Públiques va
publicar una ordre ministerial per la qual autoritzava crear una comissió per
estudiar la delimitació de la zona neutral. Tot i haver-se fet els tràmits,
aquest projecte va fracassar per l’oposició violenta expressada pels agricultors
castellans i aragonesos, els quals veien perjudicats els seus interessos si
s’aprovava aquest projecte. Segons el mateix Consorci del Port Franc, aquella
pressió en contra fou deguda a «una campaña infundiosa, tal vez de las mas
vergonzantes que registra la historia de España, y los agricultores castellanos
y aragoneses acabaron creyendo, de buena fe, que iba a perjudicarles». El Foment
del Treball Nacional, molt serè en el debat suscitat, va denunciar la
manipulació informativa que se n’havia fet: «Aún cuando haya periódicos de
Madrid, sobre los cuales pesan ya tremendas responsabilidades, que cuiden con
insensato empeño de sembrar discordias y engendrar odios, y en especial contra
Cataluña, ya sabemos que si por un momento pueden lograr alguna excitación
nerviosa, no harán perder la serenidad a los reflexivos labradores castellanos,
que han tenido, y siguen teniendo en ellos, sus peores enemigos.»[438]Per
aquests tripijocs, tot va fracassar altra vegada. El 1903 el Foment del Treball
Nacional i la Cambra de Comerç van tornar a promoure una campanya a favor del
port franc o zona neutral. Pel gener d’aquell any hi tornà a haver protestes de
què el cronista Soldevilla informa: «A la pretensión de los catalanes de
establecer zonas neutrales para depositar mercancías como primeras materias
industriales, pretensión tan propicia al contrabando, contestaron los labradores
castellanos con una protesta general y fundadísima en buenas razones.»[439] En
plena inestabilitat política madrilenya, el ministre d’Hisenda, Augusto González
Besada, que només va exercir tal càrrec entre el juliol i el desembre d’aquell
any, aprofità l’octubre de 1903 per presentar un projecte de llei que concedís
dipòsits francs als ports amb duana de primera classe. Se’n va constituir la
comissió al Congrés, la majoria de membres de la qual eren representants dels
agricultors castellans, amb la qual cosa tot va acabar com el rosari de
l’aurora.
.jpg)
El 1911 el ministre liberal d’Hisenda,
Tirso Rodrigáñez Sagasta, del govern Canalejas, presenta un nou projecte de llei
per regular l’establiment de dipòsits francs als ports. Aquesta vegada en la
comissió parlamentària hi ha tres diputats catalans. Es repeteix la forta
oposició castellana i aragonesa. Un any després es discuteix al ple del Congrés.
Es redacta un llei que protegeix totalment la farina, el gra i els productes de
l’interior. Un cop aprovada passa al Senat, on no es pot aprovar, però, perquè
es dissolen les cambres.
Amb l’esclat de la Primera Guerra Mundial,
l’economia va quedar molt malmesa, tot i que alguns sectors se’n varen aprofitar
per capitalitzar-se. El 22 de setembre de 1914 el govern va concedir per decret
la instal·lació d’un dipòsit franc al port de Cadis. Tot semblava una broma. Una
petició catalana de feia com a mínim dos segles no s’atorgava per les pressions
dels lobbies agraristes, però en canvi es concedia a Cadis. Pel desembre de
1914, s’interpel·là el govern per debatre les influències de la guerra sobre
l’economia i la necessitat de preparar-se. Eduardo Dato recriminà Cambó que no
li sentien la veu «sino cuando apunta algún interés que puede favorecer a la
región que tan dignamente representa». De nou es blasmava l’egoisme i la manca
de solidaritat. El 21 de desembre de 1914 el ministre d’Hisenda, Bugallal,
presentava un nou projecte de llei sobre l’establiment de zones franques als
ports marítims, amb la qual cosa s’abraonava contra Catalunya una altra allau
d’escrits catalanofòbics. L’editorial de la revista El Economista del 19
desembre de 1914, equànime i ponderat, explicava que aquesta campanya contra les
zones neutrals era perquè el projecte de llei ha «sido llevado al Parlamento por
los diputados catalanes y por haber iniciado el debate Cambó». L’editorialista
explicava que veien els catalans massa preparats i que la iniciativa dels ports
francs era seva, per la qual cosa no els la volien deixar aplicar perquè les
altres províncies consideraven les zones franques «un favor, un privilegio, y
han surgido protestas de provincias del interior, que no consideran por su
alejamiento del literal en condiciones de poderlas utilizar».[442] La comissió
instituïda a principi de 1915 per dictaminar el projecte del ministre Bugallal
es configurà gairebé exclusivament amb diputats agraristes. Entremig tan sols hi
havia el català Pere Coromines. El president era el vicepresident del Congrés
Francisco Aparicio, diputat per Burgos, que en declaracions al diari El Norte de
Castilla afirmà que «estima el proyecto de suma gravedad para las regiones
productoras de cereales y para la industria del interior, y que los perjuicios
que irrogue no serán compensados con lo que pueda beneficiar a
Cataluña».[443]

Quan pujà al poder el liberal comte de
Romanones, el 9 de desembre de 1915, el seu ministre d’Hisenda, Ustàriz,
posteriorment substituït per Villanueva, va preparar el decret del 18 de març
1916 per regular els dipòsits generals.[447] Però al darrere de tota l’operació
hi havia Santiago Alba, propietari del diari El Norte de Castilla, a qui com a
ministre de Governació, encarregaren els estratagemes electorals per fer perdre
els comicis als catalanistes, mitjançant el pacte de la Castellana, pel qual
s’organitzà un front nacionalista espanyol. Com que fracassà, nomenaren Alba
ministre d’Hisenda; al final, fou ell qui va autoritzar un dipòsit comercial a
Barcelona per un reial decret publicat el 24 d’octubre de 1916. Tanmateix, fins
al 1929 no es va obtenir la zona franca.
FONT: Francesc Ferrer i Gironès
“Catalanofòbia. El pensament anticatalà a través de la història”. ePUB v +
llibres a www.epubcat.tk
NOTES:
[434] Narcís Feliu de la Peña. Fénix de
Cataluña, Impremta Rafael Figueró, 1683, p. 109.
[435] Constitucions, capítols i actes de
Cort, Estampa Rafael Figueró, 1702, p. 66.
[436] Constitucions, capítols i actes de
Cort, Estampa Rafael Figueró, 1706, p. 124.
[437] F. Rahola i Tremols. «Comerç i
indústria de Catalunya», dins Geografia general de Catalunya, dirigida per
Francesc Carreras Candi, (s.d.) p. 345.
[438] A. Colomines. El catalanisme i
l’Estat, p. 221.
[439] Fernando Soldevilla. El año político
de 1903, Imprenta Enrique Rojas, Madrid, 1904, p. 51.
[440] Ricardo Robledo Hernández.
«L’actitud castellana enfront del catalanisme», Recerques, núm. 5, 1975, p.
262.
[441] Roberto Robledo Hernández. El
Adelanto, 26 d’abril de 1906.
[442] A. Colomines. El catalanisme i
l’Estat, p. 252.
[443] Fernando Soldevilla. El año político
1915, Imprenta Enrique Rojas, Madrid, 1916, p. 17.
[444] Fernando Soldevilla. El año político
de 1903, Imprenta Enrique Rojas, Madrid, 1904, p. 216.
[445] Fernando Soldevilla. El año político
de 1903, Imprenta Enrique Rojas, Madrid, 1904, p. 47.
[446] El Imparcial. «Razones y no
paparruchas», 8 d’octubre de 1915.
[447] Vegeu aquesta història en el discurs
del diputat Ventosa. Diario de sesiones del Congreso de los Diputados, núm. 30,
1916, p. 631.
Fonts:
Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada