Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial
«Per entendre com és que a l'estat francès (Perpinyà) no es controlen els passatgers dels trens i a l'estat espanyol (Barcelona i València), sí, seguir el traçat dels diners és, com gairebé sempre, un exercici útil»
Vicent Partal
Ahir es va organitzar un caos enorme a les
estacions de Sants i Atocha arran del descobriment d’una suposada granada de mà,
que havia viatjat en el TGV entre Barcelona i Madrid. Al final va resultar que
era un element decoratiu, però el cas, certament poc usual, és molt interessant
per a posar sobre la taula dos elements gens anecdòtics: les relacions de
determinades empreses amb la classe política i la voluntat de crear un clima
generalitzat de terror, per a exercir el control social.
La cosa va anar així: una passatgera
portava a la maleta una cosa que semblava una granada de mà. Va embarcar al TGV,
a Barcelona. La maleta va passar pel control que hi ha a Sants però per alguna
raó els treballadors de seguretat de Prosegur no van donar avís del que hi
havien vist fins que la dona ja era dins el tren, de camí cap a Madrid. Malgrat
això, els Mossos van haver d’escorcollar Sants per veure si l’havien deixada en
algun lloc mentre que a Madrid, per esperar-la, es va desallotjar Atocha amb tot
de policies armats amb metralladores. Un desficaci monumental.
La pregunta aparent, que ara mateix no té
explicació, és com és que els treballadors de Prosegur van fallar d’una manera
tan clamorosa. La pregunta real és per què hi ha un control com aquest,
demostrablement ineficaç, al TGV de Barcelona.
Estic acostumat a viatjar amb tren,
regularment, entre València, Barcelona i Perpinyà. I sempre em qüestione quina
lògica té el desplegament de seguretat que hi ha. A València per pujar a
l’Euromed has de passar un control de seguretat, però a Barcelona no. A
Barcelona per pujar al TGV has de passar un control de seguretat; en canvi a
Perpinyà ni tan sols passes un control de bitllet, sinó que entres al tren d’una
manera completament lliure. Per cert, exactament igual que puges a l’Euromed a
Tortosa o Tarragona. Té trellat això?
Evidentment, és molt difícil de creure que
puga haver-hi un disseny general, si cada estació et tracta d’una manera tan
diferent. Comptat i debatut, doncs, només se m’ocorren dues explicacions per a
entendre quin servei fa aquesta seguretat. La primera, és una tesi coneguda, és
que hi ha gent interessada a crear un estat d’ansietat sobre la seguretat
ciutadana. Tant de control acaba fent la impressió que hi ha una amenaça
permanent, cosa que al seu torn justifica mesures de control social polèmiques
–i, per remarcar que són ben poc consistents i serioses, vull cridar l’atenció
sobre el fet que a Perpinyà l’exèrcit és al carrer perquè hi ha alerta cinc,
però pots enfilar-te al tren sense que ningú et mire res, mentre que a Barcelona
o a València l’exèrcit no és el carrer, perquè hi ha alerta quatre, però en
canvi et regiren de dalt a baix.
Ara, també hi ha un mercat. Sobretot hi ha
un mercat. I uns diners, molt importants, que s’hi mouen i que van a parar a
unes butxaques determinades. Per entendre com és que a l’estat francès
(Perpinyà) no es controlen els passatgers dels trens i a l’estat espanyol
(Barcelona i València), sí, seguir el traçat dels diners és, com gairebé sempre,
un exercici útil.
Hi ha enormes negocis que no existien fa
anys perquè eren impensables. L’aigua, per exemple –quan jo era xiquet l’aigua
era de franc i ningú no pensava a fer-ne comerç. Molt sovint, però, aquests
negocis que apareixen de sobte del no-res són motivats per decisions
administratives d’aquest govern o d’aquell, decisions que creen literalment un
mercat. I quan passa això res no és innocent.
A l’estat espanyol el gran boom
de les empreses de seguretat privades el va crear el primer govern del PP,
privatitzant funcions que abans feia la policia o bé obligant a vigilar coses
que abans simplement no es vigilaven. L’administració espanyola té gairebé
tres-cents mil contractes de seguretat privada signats i, encara avui,
afavoreixen sobretot empreses que, o bé són propietat de persones molt pròximes
al PP i a l’extrema dreta, o bé s’intercanvien favors amb aquest partit.
Securitas Direct i Prosegur –aquests darrers, els qui van deixar passar ahir la
granada a Sants– són els grans beneficiaris d’un model de funcionament que els
adjudica fins i tot la vigilància de les casernes militars, decisió que no em
podeu negar que no siga, si més no, sorprenent.
En el cas concret de Prosegur, resulta
molt significatiu que la presidència d’aquesta empresa d’origen argentí haja
recaigut en personatges com Rodolfo Martín Villa i Rafael Arias Salgado, o que
absorbís l’empresa de seguretat de la família Mayor Oreja. Sí. Efectivament. La
família del ministre d’Interior espanyol que més va fer per evitar el procés de
pau amb ETA tenia una empresa, Protección y Custodia, especialitzada a protegir
amb diner públic gent amenaçada… per ETA.
Específicament, en el cas d’Arias Salgado
cal tenir en compte dues coses que ajuden a entendre com el pas del franquisme a
la transició no canvia res en segons quins ambients. La primera és que el seu
pare, destacat ministre franquista, va ser precisament el principal valedor de
la necessitat d’autoritzar les empreses de seguretat privades, empreses que per
raons ideològiques el franquisme no permetia. I la segona és que quan ell mateix
va ser ministre de Foment, ja amb el PP, fou el responsable de l’augment de la
seguretat privada en les infrastructures de transport, decisió de la qual tant
s’ha beneficiat Prosegur.
Prosegur avui és una enorme multinacional,
que controla Helena Revoredo, d’ençà de la mort del seu marit. I el marit mort
és la clau de tot. El marit de la senyora Revoredo i impulsor màxim de Prosegur,
Herberto Gut, va faltar en un estrany accident de cotxe. Era argentí i havia
heretat el nom de guerra de ‘Comandant negre’ que feia servir Masera, l’infame
director de l’ESMA el més gran centre de tortura del país. Gut havia començat el
seu imparable ascens empresarial el 1979, quan es quedà SASS, l’empresa de
seguretat de l’ex-ministre argentí López Rega, fundador de la Triple A, el grup
parapolicíac i terrorista d’extrema dreta considerat responsable de la
desaparició i mort de set-centes persones. Les sigles de l’empresa SASS, per
cert no són gens casuals: ‘Sociedad Anónima de Servicios de Seguridad’ però
també SA-SS, les sigles del servei de seguretat del partit d’Hitler.
Ens trobem per tant que la història de
Prosegur vincula la dictadura argentina amb l’espanyola, i totes dues amb el
Partit Popular. Un detall que no hauríeu d’oblidar quan vulgueu entendre el
disseny de seguretat tan complicat de les nostres estacions, i tantes i tantes
coses per l’estil. El rastre dels diners i de les complicitats sol ser una molt
bona pista sempre.
Una bomba que no ho era, al TGV. Per què ens hauria d’interessar?
Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada